Even een kleine update over mijn gezondheid etc. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jurma Maring - WaarBenJij.nu Even een kleine update over mijn gezondheid etc. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jurma Maring - WaarBenJij.nu

Even een kleine update over mijn gezondheid etc.

Blijf op de hoogte en volg Jurma

01 December 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo Iedereen!! Hoe is het in het kouden Nederland? In het zonnige Paramaribo is alles nu weer stabiel. Omdat ik veel vragen krijg over mijn gezondheid.. hier even een kleine update.

Ongeveer 2,5 maand geleden heb ik veel last gehad van reumatische klachten, hier zijn in Nederland al veel onderzoeken naar geweest. Hier begon het (gek genoeg) toch weer terug te komen. Dit was na een paar weken weer stabiel. Vorige maand ben ik met mijn voet in glas gaan staan.. Ja, ik weet het… ik ben een chaoot die soms niet helemaal oplet. Hierdoor had ik allemaal kleine splintertjes in mijn voet.. En jawel, daar was dan de pincet. Omdat ik niet alles goed uit mijn voet had gekregen na 1,5 week toch maar even naar de huisarts geweest. Deze heeft mij doorverwezen naar chirurgie in het Diakonesse ziekenhuis. Hier is het (jawel, zonder verdoving) uit mijn voet gehaald. De ‘wond’ is nog steeds aan het genezen. Problem solved .. zou je denken toch? Ongeveer 2 weken later kreeg ik ontzettende keelpijn, hoofdpijn, opgezette klieren en voelde me totaal niet goed. Het was op een donderdag, deze dag zouden we tot en met zondag op trip gaan. Een half uur voordat we werden opgehaald toch besloten om mee te gaan. Onderweg met neusspray, 3 zakken drop, waterijs een overdosis paracetamols en 5 liter water ging ik dan. Zo ziek als een hond, maar toch. Dan had ik het in ieder geval geprobeerd, toch? Ergens wist ik wel dat dit helemaal geen goed idee was. Helaas heeft dit niet goed uitgepakt. De volgende ochtend ben ik terug gegaan met 2 Engelse stelletjes en een Surinaamse chauffeur die me vervolgens naar huis bracht. Omdat dit langer dan een week aanhield toch ook maar even naar de huisarts gegaan. In de wachtkamer was het zo ontzettend druk.. dit zou wéér uren gaan duren. Aan de overkant van mij stond een rij met stoelen waar mensen zaten te wachten. Zelf zat ik ook in een rij waar mensen zaten te wachten. Gek genoeg was de plek links van mij EN rechts van mij leeg.. Mensen keken me aan alsof ik Ebola had. Als er iemand aan de beurt was kwam er weer iemand naar binnen (die gewoon buiten stond te wachten) om op die stoel te kunnen zitten. Het was heel gek en lichtelijk gênant. Het belletje ging, ik zou rechts door de deur heen moeten.. dit moet tevens iedereen, dat is de deur naar de dokter. Neehoor, deze bakra hier mocht wel even links door een speciaal gangetje komen om daar vervolgens even in een apart kamertje moest zitten wachten. De dokter haalde hier weg. Ik stond op, liep mee en de 3 plaatsen (want ja ik had 3 plaatsten voor mezelf) werden in beslag genomen… NIET TE GELOVEN!
Hiervoor toch antibiotica gekregen. Vorige week maandag met de antibiotica gestopt.. de kuur was echter afgelopen. Ik voelde me eigenlijk wel goed en ging maandag en dinsdag weer gewoon naar stage. Donderdag werd ik wakker alsof ik een kerstboom was, een hele gevulde kerstboom. Ik had letterlijk over mijn hele lichaam rode opgezwollen plekjes/ bultjes en het jeukte enorm (foto’s hiervan komen nog). In de ochtend gelijk weer naar het ziekenhuis gegaan. Na uren wachten was ik eindelijk aan de beurt.. Ookal zou je hier een afspraak maken, wachten moet je toch wel. Als mensen in Nederland gaan zeuren om een trein die 3 minuten vertraging heeft, en iedereen op het station hun dag daardoor laat verpesten word ik denk ik eerder geïrriteerd om de mensen dan om het feit dat mijn trein vertraging zou hebben. No spang! Ondertussen in de wachtkamer had ik opgezocht wat voor muggen er hier precies waren en wat de symptomen hiervan waren. Het kon eigenlijk van alles zijn.. Zo was ik in ieder geval wel een beetje op de hoogte van de muggen en de ziektes die ze met zich mee brengen. Dan zou ik weten waar de dokter het over zou hebben. Je hebt 3 soorten muggen. De Zika-, Chiqunconja- en de Denguemug. Hij zou mij gaan testen op de (mogelijke dodelijke) Dengue mug. Ik was lichtelijk in paniek. Nadat ik bloed had geprikt moest ik weer 348 uren wachten .. de bultjes werden in tussentijd alleen maar erger. Er kwamen zelfs bultjes in mijn handpalmen. In de middag te horen gekregen dat het gelukkig geen Dengue was en dat mijn bloed er verder goed uitzag. Het is waarschijnlijk een allergie tegen de antibiotica geweest. Later die middag nog prednison opgehaald die ik zou moeten slikken en nog andere medicijnen hiervoor. Vrijdag zou ik er mee beginnen… totdat, jawel… ik die ochtend wakker werd en alles over mijn hele lichaam verdwenen was. Het was gewoon helemaal weg. Goede slechte tijden is hier niks bij… We maken zoveel gekke dingen mee hier. Just like a soap!
Het ging dus weer goed met me. Ondanks ik steeds heel erg moe ben doe ik toch m’n ding en maak ik dr het beste van. Suriname is ook zo zo mooi! Zaterdag op zondag zijn we naar Danta Bai geweest. We hebben hier onder de sterren hemel geslapen met onze hangmat. We hebben zaterdag en zondag gezwommen in de watervallen waarover we uitzicht hadden. Het was gezellig en hebben lekker gechillt!
Totdat het gisteren wéér fout ging op stage. In de ochtend ging het allemaal prima. Totdat ik gisteren bij de lunch in eens totaal niet lekker werd. De zweetdruppels liepen van m’n hoofd terwijl ik gewoon zat en ondertussen had ik rillingen over mijn hele lichaam.. ik had kippenvel en m’n maag draaide op dat moment echt 30 rondjes. Ik werd duizelig en viel net niet flauw. Wel viel ik half van de trap. Op stage werd d’r zorgen om me gemaakt dus ik ben met een andere stagiaire wéér naar een huisarts geweest. De arts zei dat ik oververmoeid ben en helemaal op ben. Toch maar weer bloed geprikt.. Gisterenavond werd ik gebeld met het goeie nieuws dat er niks was gevonden en dat alles prima was. Opluchting!!  Duuus.. het komt allemaal wel weer goed met me. Bedankt voor het medeleven iedereen.
Op dit moment voel ik me wel weer oké! Ik geniet nog even volop van de laatste weekjes. Voor stage zet ik alle puntjes nog even op de i en dan ben ik alweer helemaal aan het einde van mijn stage periode in SU. Mijn presentatie over liefde voor de kinderen geef ik volgende week. Volgende week is dan ook alweer mijn aller laatste stage week. Romilda en ik hebben voor de kinderen allemaal leuke cadeautjes gekocht van het geld dat we in Nederland hebben ingezameld (foto’s hiervan volgen). We hebben lavalampen, discoballen (voor de snoezelruimte), nog wat andere lampjes, 2 keyboards en knutselspulletjes voor ze gekocht. Ik bedank hiervoor nogmaals de mensen die mij hebben gesponsord!! :D:D De kinderen zijn er vast enorm blij mee. Deze gaan we donderdag geven bij ons afscheid. We gaan waarschijnlijk pannenkoeken bakken voor de kinderen en de medewerkers en we maken er een gezellige dag van. Na volgende week heb ik nog 2 weekjes vakantie (omdat we in de herfstvakantie door hebben gewerkt) en dan is het 27 december alweer tijd om naar huis te gaan…. We hebben gelukkig nog 2 hele mooie trips van 4 dagen in de planning. Strakjes kerst in de jungle in onze korte broek… ME LOBI SU. Het is echt heel mooi hier. Helaas komt aan alles een eind. Het is dubbel.. ik mis de mensen uit Nederland maar hier heb ik ook zo mijn leventje opgebouwd en veel vrienden gemaakt!

Tot over een paar weekjes Nederland! Bossie xxxx

  • 01 December 2015 - 20:12

    Hilda.sanders@home.nl:

    He lieve dochter..jaja je kunt er wat van..na veel contact met elkaar en zelfs met de huisarts hier is uiteindelijk alles nu weer goed en weet je dat rust goed voor je is...het zal wel in de genen zitten dat jij ook niet zo goed tegen.de warmte kunt. Hoop dat de komende 26 dagen een feestje voor je zullen worden in goede gezondheid en dat de meiden jou maar lekker extra verwennen..xx


  • 04 December 2015 - 15:05

    Alto:

    Nou dat is allemaal wat. Maar goed eerst nog een paar weken vakantie dus, pas op voor ,vliegen vleermuizen, besmette vogels, slangen en andere parasieten. Glas, houtsplinters andere gevaarlijke dingen. Zwemvest om als je het water opgaat enz. Veel plezier nog en tot over een paar weekjes.

    lfs Alto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurma

Hey hoi! Op dit blog kan je mij volgen als ik op reis ben!

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 8889

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 28 December 2015

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: