Jahoor, daar zijn we dan!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jurma Maring - WaarBenJij.nu Jahoor, daar zijn we dan!!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jurma Maring - WaarBenJij.nu

Jahoor, daar zijn we dan!!!!

Blijf op de hoogte en volg Jurma

31 Augustus 2015 | Suriname, Paramaribo

WAUW. Dit is het dan. Suriname. Waar we zo ontzettend lang naar uit hebben gekeken. Na afscheid te hebben genomen van mijn lieve pap en mam, oom en tante, natuurlijk mijn lieve zus, beste vriendinnetje Ezzie en natuurlijk niet te vergeten mijn lieve vriend zijn we dan na 9,5 uur vliegen en een autorit van ongeveer 3 uur in ons huis aangekomen. WAT EEN HITTE. Pfoehh, en wat was ik moe. (we waren Nederlandse tijd 4 uur vannacht in ons huis, 11 uur Surinaamse tijd) Maaar.. dat mocht natuurlijk de pret niet drukken. Dit wou ik tevens zelf. Achter mijn beslissing sta ik dan ook nog steeds. Iets van de wereld te mogen zien is altijd al één van mijn dromen geweest.. Toen we aankwamen op de luchthaven stonden er 2 jongens die ons op kwamen halen. Hij stond met een bordje 'Romilda' de naam van één van mijn huisgenootjes. We gingen met hun mee in hun primitieve waggel busje. We reden aan de linker kant van de weg.. links over de rotonde... altijd al iets wat ik had willen doen!! :D Ik keek mijn ogen uit. Dit is zooo ontzettend anders dan Nederland. Kinderen lopen hier tot ' s avonds laat over straat en er zijn overal magere straathonden opzoek naar voedsel.Heel sneu. Ook al was het in de autorit naar huis helemaal donker, ik heb nu al vele indrukken opgedaan hier. Het verschil tussen arm en rijk is echt énorm. Van echt extreem kleine huisjes naar huizen waar je u tegen kan zeggen. Onderweg zijn we nog langs een supermarkt geweest voor wat drinken, de supermarkten zijn hier nog heel laat open. 'S avonds koelt het wat af en gaan de meeste mensen hun boodschappen doen.

Onze huisbazin deed de deur al open, 'WELKOM LIEVERDS'. Geweldig. Wat een leuke vrouw. Ze gaf ons gelijk allemaal een knuffel en een kus. We waren welkom, dat was fijn. Het huis zag er mooi uit van de buitenkant. (foto's volgen) De binnenkant (wat natuurlijk het belangrijkste is) is lekker ruim en groot. We hebben een enorme hal/ kamer met wat zitjes her en der, we zitten het meeste op 'balkon' wat je eigenlijk helemaal geen balkon kan noemen. Je hebt gewoon een stukje waar het open is en het wat door waait. Nadat iedereen een kamer had uitgezocht (Julia, mijn huisgenootje en ik slapen samen op één kamer) en de rest heeft een eigen kamer) en onze spullen hadden neergegooid (ja letterlijk neergegooid, het lag gelijk al overal natúúrlijk :P) zijn we maar gaan slapen. We lieten alles maar op ons afkomen. We waren allemaal kapot...

Vanochtend's waren we alweer vroeg op. Iedereen had een paar uurtjes slaap gehad en dat was genoeg voor nu. We waren natuurlijk allemaal nieuwsgierig naar Suriname in het licht haha. 7 uur vanochtend (Surinaamse tijd, Nederlandse tijd 12 uur) waren we al wakker. Nadat we alle foto's hadden opgehangen in onze kamer en even ons eigen plekje ervan hebben gemaakt hebben we allemaal even een lekkere frisse douche genomen. Ja, ECHT fris. Ijskoud gewoon. We hebben ook wel warme douches, maar ik dacht.. Ik doet 't gewoon, de koude! Het is natuurlijk al warm genoeg. Na het douchen gingen we weg. Even de stad in. We hebben gelijk geld gepind en de huur voor 4 maanden betaald. We merkten onderweg naar de pinautomaat al wel dat ze hier niet echt aan verkeersregels doen. Zebrapaden zitten hier eigenlijk gewoon voor niks, want hoelang je ook voor de witte strepen staat... stoppen? Hó maar! Gewoon lopen dan maar, soms moet je risico's nemen in je leven. Natuurlijk kijken we ook wel een beetje uit hoor Moeders! :D We hebben nog even boodschappen gedaan en zijn weer terug naar ons huis gegaan. Het ideale is dat er aan de overkant van de straat een supermarkt zit. Super handig dus!! Nadat we terug waren hebben we nog een poosje gekletst met onze huisbazin. Ze woont boven ons. Straks komt Rika (onze mentor) even langs om het één en ander te bespreken. Vanavond gaan we met z'n allen uiteten. Ons nieuwe huisgenootje gaat ook mee. Gezellig! Zij zat hier al alleen. Donderdag komt er nog een nieuw meisje bij. Dan zijn we met z'n 8en.

Het is zo'n gek idee nu gewoon voor 4 maanden in Paramaribo te wonen. Tussen alle palmbomen en witte stranden. Over witte stranden gesproken... Morgen gaan we een dagje naar white beach. Dit is een bekend strand in Suriname. Uit verhalen blijkt het heel mooi te zijn. We zijn erg benieuwd. We worden morgen worden we om 10.00 opgehaald. Leuke dag voor de boeg!

Kusjes aan iedereen!


  • 31 Augustus 2015 - 20:39

    Julia:

    Mee eens

  • 31 Augustus 2015 - 20:55

    Herma En Otto De Groot:

    Jurma wat een prachtig verslag. We hebben het net gelezen en er van genoten!
    We wensen jullie heel veel reis/werkplezier. Hartelijke groet van de ouders van je kamergenootje

  • 31 Augustus 2015 - 21:06

    Aly:

    Hee Jurma.
    Heb jou verslag net voorgelezen aan Ton leuk om te lezen hoe het jou vergaat in Suriname.
    Geweldig om te vertoeven in een ander wereld.hiha.
    Wiij wensen jou ontzettend veel plezier en geniet ervan.
    En zijn natuurlijk benieuwd naar foto's.
    Ton en Aly

  • 31 Augustus 2015 - 21:17

    Ezzie:

    gaaf jurms!! komt helemaal goed daar!
    weet zeker dat je het geweldig gaat hebben.
    heeeel veel plezier poeperd! houden contact.
    Dikke knuf, love you!

  • 31 Augustus 2015 - 21:51

    Nettie:

    He Jurma, leuk te lezen. Klinkt geweldig. Geniet ervan.
    Dikke knuffel.

  • 31 Augustus 2015 - 21:58

    Esma En Youry:

    Leuk hoor, veel plezier morgen! Groetjes uit regenachtig Nijmegen

  • 31 Augustus 2015 - 23:06

    Mam:

    Lieve meid. Leuk om te lezen over de eerste culltuurshock, went snel denk ik?! Geniet ervan groetjes van ons xx.

  • 01 September 2015 - 10:02

    Sander:

    Heeey Jurma,
    Vet zeg! Lekker naar het buitenland daar dingen ontdekken!
    Geniet en leer van de ervaring.
    Ben een beetje jaloers ;-). Ik hou je verhalen in de gaten!
    Oh en ik hoop dat je salsa en merengue kunt dansen, volgens mij is dat daar de standaard :-).

  • 02 September 2015 - 21:44

    Margriet & Luuk :

    Hoi JURMA , leuk hoor om jou verhaal te lezen .. We wensen jou daar veel werk plezier . Geniet er maar van .. Gr Luuk en Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurma

Hey hoi! Op dit blog kan je mij volgen als ik op reis ben!

Actief sinds 21 Maart 2015
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 8900

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2015 - 28 December 2015

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: